Jentetur på spa: Farris bad

Noen ganger er ett døgn med velvære, god mat og jenteprat alt man trenger for å få ny energi!

– Jeg er egentlig ikke så glad i spa, og spesielt nakenheten på The Well er ikke noe for meg. Men Farris Bad drar jeg gjerne tilbake til! sa venninnen min nylig.

Da passet det bra at jeg hadde poeng til en bonusovernatting som kunne brukes på et hotell i Larvik, ikke langt fra Farris Bad. Og at Farris Bad tilbyr en formiddagspakke til kr 625,– som inkluderer lunsjbuffet, tøfler, badekåpe, håndkle og peshtemal (fancy ord for saunahåndkle). Akkurat noe sånt vi kunne tenke oss!

Siden dette skulle være venninnetur i avslappningens navn, og Farris Bad ligger en fem minutters gåtur unna Larvik stasjon, bestemte vi oss for å ta toget frem og tilbake fra Oslo. Billetter ble bestilt, og dermed gjensto det bare å glede seg!

Vi gjør oss klare for dagspa i en ren, fresh garderobe hos Farris Bad!

Tips til spa: Dra en ukedag!

Vi besøkte Farris Bad en onsdag formiddag i september. Å legge turen til en ukedag utenfor høysesongen er et godt tips dersom man ønsker å nyte de lekre omgivelsene i absolutt ro og fred. Selv om andre gjester naturligvis også var til stede, var spa-et stort nok til at vi ikke ble gående rundt oppå hverandre.
Faktisk var vi alene i nesten alle saunaene, boblebadene og svømmebassenget. Slik kunne vi veksle mellom å prate uten å forstyrre andre, og å nyte stillheten. (Forresten, “alene” med unntak av en massiv edderkopp, som ruslet på flisene foran oss da vi tok fotbad med salt … Vi ga beskjed i resepsjonen, men da ingen kom for å fjerne den, “flyktet” vi videre inn i saunaen hvor det forhåpentligvis var for varmt for insekter …)

Vi hadde hele det lekre pool-området for oss selv denne onsdag formiddagen.
Foto: Farris Bad

Unik utsikt

Farris Bad er ikke det største spa-et jeg har vært på, men denne dagen opplevdes det som akkurat stort nok. Det mest unike var utsikten mot stranden og Skagerrak. Jeg tror aldri jeg kunne blitt lei av å sitte i det akkurat passe varme boblebadet og se mot horisonten der skyene møtte havet, før alt forsvant inn i evigheten …

Får du lyst på en kopp deilig te og litt frisk frukt mens du nyter utsikten, kan du hente det i spa-loungen. Der er det også sittegrupper med flott utsikt.

Det er mulig å delta på ulike saunaaktiviteter. Vi hadde ikke sjekket timeplanen i forkant, og rakk derfor ingen i løpet av vårt opphold. Sjekk med andre ord gjerne timeplanen på nettsiden deres før du legger opp drømmedagen din!

Tea time i spa-loungen.

Deilig og stor nok lunsjbuffet

Lunsjbuffeten inntas sammen med hotellets øvrige gjester, men du kan likevel tasse rundt i badekåpe og tøfler. Uansett kan det være greit å skifte badetøy eller la det tørke i forkant, da det ikke er spesielt behagelig å nyte god mat ikledd våt, kald bikini eller badedrakt …
Buffeten var ikke enorm, men absolutt stor nok, og det var ingen tomme fat. De ansatte smilte, pratet og var hjelpsomme. Vi var mette i åtte timer etter at vi hadde spist, og klarte såvidt å innta en liten middag ved ni-tiden om kvelden …

Maten var merket med allergener, slik spisesteder nå er pliktige til. Noe jeg ofte lurer på, er om kokkene gjør seg noen tanker når de for eksempel merker rundt nitti prosent av varmrettene sine med “inneholder melk”. Vurderer de samtidig å muligens supplere med en ekstra retter uten melk? Ofte virker det ikke sånn. (Dette er ikke spesielt for Farris Bad, men en generell tanke.) Det er f.eks. praktisk for mennesker med cøliaki når alt brødet er merket “Inneholder gluten”, men det hadde vært enda bedre om merkingen faktisk førte til at de også fikk én eller to flere smakfulle alternativer.

Og helt til slutt, mitt faste hjertesukk: Å servere Twinings pose-te er bare ikke bra nok i settinger som dette. (Altfor mange hotell som gjerne vil vinne “Norges beste hotellfrokost”, som Twinings selv arrangerer, anser seg tydeligvis som nødt til å servere gjestene sine noe av verdens kjedeligste billig-te … Kan det ikke kombineres med noe annet, litt mer spennende?)

Gravid på spa

Å bli gravid etterfølges gjerne av et lass med spørsmål og bekymringer, og om man kan ta badstue og boblebad i første, andre og tredje trimester er et av disse. Dette er ikke irrasjonelle tanker – man skal selvfølgelig begrense seg og tenke gjennom hva man gjør når man drar på spa som gravid. Styr blant annet unna de varmeste badstuene, og ikke sitt for lenge i jacuzzien. På nettsiden til Norske helseinformatikk er råd og forskning knyttet til dette godt oppsummert.
Foto: Farris Bad

Deilige dusjprodukter

Dagpakken lot oss benytte fasilitetene til klokken fire, deretter kunne vi bruke så lang tid vi ville på å gjøre oss ferdige i garderoben. I dusjene hang deilige produkter til hud og hår, så utover badetøy og eventuelt en hårbørste behøver du egentlig ikke ta med mer til Farris Bad.
Vi ser ikke bort fra at vi tar turen tilbake, da muligens uten å overnatte, men med bil eller tog tur-retur Oslo samme dag. Denne gangen overnattet vi på et annet (og litt rimeligere) hotell i Larvik takket være bonuspoengene mine, men det er naturligvis også mulig å overnatte på selve Farris Bad!

[:]

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no