Bangkoks grønneste hemmelighet

Et miljøvennlig hotell med økologisk mat og solcellepanel, omgitt av tett skog – i Bangkok? Ja, det finnes. Jeg dro til “Bangkoks grønne lunge” og tilbragte en natt i trehytte.

– Jeg hadde bodd over 20 år i Bangkok første gang jeg leste om halvøya Bang Krachao. Den ble omtalt som “Bangkoks grønne lunge”, og allerede dagen etter dro jeg ut hit og utforsket området på sykkel, forteller Joey Tulyanond.

Den ene sykkelturen ble til mange. I seks år syklet han ukentlig rundt på de smale sykkelstiene av betong gjennom tett skog. Det ble en befriende og verdifull pause fra Bangkoks smog og stress.

Vi ville påvirke lokalsamfunnet og naturen på en positiv måte.

– En dag tenkte jeg “Hvis jeg kan elske dette stedet så mye, kan andre folk også like det.” Kort tid senere bestemte jeg meg for å skape et sted hvor folk fra storbyen som hadde mistet kontakten med naturen, kunne komme og finne roen, forteller han i dag.

Joeys mor har lang bakgrunn fra hotellbransjen. Det første han gjorde, var å kontakte henne og fremlegge ideen.
– Jeg sa: “La oss endre folks oppfatning om at hoteller må være store og upersonlige, og tilby dem noe lite og miljøvennlig!” Hun likte tanken. Snart var vi enige om å gi prosjektet en sjanse, men på én betingelse: Vi ville påvirke lokalsamfunnet og naturen på en positiv måte.Uterestauranten hos Bangkok Tree House serverer kun økologisk mat og vin.

gfdgfdgfdgfd
Dette satelittbildet fra Google Maps viser den grønne halvøya Bang Krachao, som ligger 45 minutters med bil unna flyplassen i Bangkok.

Blå økologisk te

For meg startet denne augustdagen med en halvtimes reise på T-banen (eller BTS, som det heter i Bangkok) fra sentrum, etterfulgt av en kort taxitur til kaien hvor jeg ble hentet av en liten båt som fraktet meg over elven til Bang Krachao. Den grønne halvøya er en del av Samut Prak, som er naboprovinsen til Bangkok på sørøst-siden, og en del av Bangkok-regionen. Nå sitter jeg på uteterrassen til Bangkok Tree House.

Joey strekker seg frem og skjenker mer av den blå, økologiske blomster-teen i koppen min. Som han selv sier; hvorfor servere te fra Lipton når man bor i et tropisk klima og kan lage sin egen med te av selvdyrkede blomster, ingefær og sitrongress?
Fire år har gått siden han bestemte seg for å bygge hotell på sumpområdet rett ved den forurensede elven Chao Phraya, som slynger seg videre opp gjennom Bangkok og deler byen i to.

Bangkok Tree House serverer blå te laget av selvdyrkede blomster og urter.

– Mange sa jeg var gal. “Ingen vil reise ut dit!” sa de. Folk her ute lever veldig enkelt. Dette er et område hvor utviklingen har stått stille i mange tiår. Man må være ganske gal og kreativ for å få til noe som dette, innrømmer han og ser seg rundt.

Se 360-graders bilder fra hotellet hos Google Maps!

Jeg forstår hva han mener. Før samtalen vår syklet jeg en tur på de små, sprukne betongstiene som går gjennom halvøyas jungelvegetasjon (og kjørte ved en anledning nesten over en slange). Jeg besøkte et gammelt tempel og små landsbyer, og så enkle hus bygd på stylter grunnet flomfare. Da slo det meg at et opphold her nesten er som å reise tilbake i tid. Muligens med unntak av da jeg kjøpte en cola, og fikk den servert i en liten, gjennomsiktig plastpose med sugerør og håndtak som kunne festes på sykkelstyret …

På sykkeltur gjennom jungelen - bare en halvtimes kjøretur unna Bangkok ...
På sykkeltur gjennom jungelen med en pose cola i hånden …
Jeg oppdaget både nyere templer ...
Jeg kom i kontakt med en munk som villig poserte, og oppdaget både nyere templer …
... og et svært, svært gammelt tempel!
… og et veldig, veldig gammelt tempel! Dette er rundt 200 år gammelt.

Hvordan bygge hotell … i en myr

Heller ikke bankene var begeistret over Joeys planer. De påpekte at det ikke fantes skikkelige veier i området, noe som gjorde eiendommen verdiløs og uegnet for hotelldrift. Men da lånesøknaden ble avvist, stilte venner og familie opp. Kort tid etter tok han første spadetak.

– Under byggingen av hotellet kuttet vi bare ett eneste tre, ellers bygde vi etter landskapet. Vi brukte også kun lokalt materiale fra øya, blant annet mye bambus og drivved fra elven, forteller han.

Vi fjerner én kilo med søppel fra elven for hver gjest som overnatter.

Siden det ikke gikk veier ut til tomten, måtte alt materialet bæres på ryggen. Fordi de av samme grunn ikke kunne bruke maskiner til å slå ned pålene, måtte også det gjøres for hånd. Likevel insisterer Joey på at det var en positiv prosess: – Så lenge du bygger med naturen og ikke mot den, møter du totalt sett mindre motstand. Vi måtte lære om myren, tidevannet og vinden, og ta hensyn til alt sammen. I dag lærer ikke vanlige bygningsarbeidere om slike ting.

Joey hadde ikke glemt løftet om at prosjektet også skulle gi noe tilbake til lokalsamfunnet. Snart var 70 % av de som jobbet med hotellet fra lokalbefolkningen. Hotellet skapte verdifulle arbeidsplasser i et område hvor det var sårt trengt.

– Hos kan de bidra til lokalmiljøet gjennom jobben de gjør. Blant annet ved at vi fjerner én kilo med søppel fra elven for hver gjest som overnatter her. Til nå har vi ryddet bort over tre tusen kilo med avfall! forteller han stolt.

grønn_ferie_thailand-5

grønn_ferie_thailand-8

grønn_ferie_thailand-13

grønn_ferie_thailand-11

Miljøvennlig og bekvemt

Bangkok Tree House består av trehytter i to etasjer. Disse har en lun og avslappende atmosfære – samt Internett og et flott bad med myke håndklær. Mens jeg utforsker hytten jeg har blitt tildelt, kjenner jeg på den frydefulle følelsen av å ha oppdaget noe helt unikt. Her er krabber glass-maur oppetter veggen, og fra dobbeltsengen har jeg utsikt rett inn i jungelen. Fra terrassen går en trestige opp til taket, hvor man på solfylte dage kan legge seg i en slags hengekøye og lytte til naturen under seg.

grønn_ferie_thailand-17

grønn_ferie_thailand-18

grønn_ferie_thailand-4
Eget solcellepanel

Sjansen for blå himmel er som kjent stor i Thailand; landet har over 250 soldager årlig. Likevel er utnyttelse av solenergi ennå ikke særlig utbredt.

– Vi bestemte oss tidlig for at alt utedørslyset skulle gå på sol- og vindenergi, og har et eget solcellepanel. Mange spør oss om det lønner seg, og det gjør det ikke, innrømmer Joey. – Vi hadde spart penger på å betale for elektrisitet i stedet. Men noen må være de første som velger miljøvennlige løsninger, og hvis ikke et sted som dette gjør det, hvem skal da gjøre det? spør han.

Også lyset på kjøkkenet får energi fra solcellepanelet. Maten som serveres er i tillegg selvdyrket og økologisk, og tilberedt av halvøyas lokalbefolkning.

Maten som serveres er selvdyrket og økologisk.

Økologisk vin

Senere samme kveld er jeg tilbake på terrassen, hvor jeg får servert en nydelig vegetarmiddag og økologisk rødvin. Himmelen er sort, men i restauranten er det dempet lys og blafrende stearinlys. Bakgrunnsmusikken er naturens egne lyder, og nå og da iler en firfisle oppetter veggen. Siden alle hotellets bygninger er bygd på påler i en sump, har jeg dusjet meg med insektsspray. Av urter, naturligvis. Kjøpt i resepsjonen for seksti kroner flasken.

– Vi serverer bare fisk og annen sjømat. Det er viktig å vise gjestene at det går an å lage smakfulle retter uten kjøtt, sier Joey. – I tillegg viser vi dem hvor lett det er å dyrke egne grønnsaker.

Jeg bekrefter at jeg har lagt merke til plastflaskene som de hotellansatte har kuttet i to, fylt med jord og dyrket grønnsaker i. De henger rundt på stolper og vegger.

– Hvis alle dyrket noen grønnsaker selv, kunne det utgjort en stor forskjell i verden. Jeg håper vi inspirerer noen av gjestene våre til å gjøre det samme som oss når de kommer hjem, sier Joey.

Urter og grønnsaker dyrkes frem på hotellets område.
Maten til fremtidige gjester vokser frem i restauranten.
Middagen til fremtidige gjester vokser frem i restauranten.

Å bade med frosker

Mange av gjestene hos Bangkok Tree House kommer fra hektiske storbyer, og ønsker en rolig ferieopplevelse. Ifølge Joey har de til felles å være positive personer som tror på positive energier. Han oppfordrer gjestene til å snakke med hverandre, og gjerne å legge ut på sykkelturer sammen.

– Kritiske og krevende turister kommer ikke hit. Vi har jo blant annet ikke svømmebasseng, men en svømmedam. Den er fri for klor og andre kjemikalier, og vannet renses av planter. Det er helt rent og trygt, men du må regne med å dele vannet med insekter og frosker som hopper inn og ut. Vi kan jo ikke sette opp et skilt med ”Insekter forbudt!”, for de kan jo ikke lese, smiler han.

grønn_ferie_thailand-7

grønn_ferie_thailand-12

Vil inspirere

Over fem år har gått siden Bangkok Tree House tok imot siden første gjester. Når jeg spør Joey hvilke målsettinger han har fremover, rister han på hodet:

– Vi har ikke mange, store mål for hotellet. Målet vårt er at gjestene tar lærdommen de har fått her med seg hjem og gjør sin egen hverdag litt “grønnere”. Verden forandres ikke ved at én person gjør én enorm innsats, men at mange personer gjør litt hver.

Jungelbyllup

Det var ingen selvfølge at hotellet skulle bli ferdig i tide. I Thailand er store forsinkelser i byggeprosesser mildt sagt ikke uvanlig. Kun én årsak bidro til at Bangkok Tree House sto klart da det skulle.

– Jeg hadde lagt opp til å gifte meg på åpningsdagen, og ha bryllupsfesten her. Så jeg sa til bygningsarbeidere at vi måtte bli ferdige i tide, ellers ville forloveden min drepe meg. Thailandske menn bryr seg kanskje ikke om kontrakter og tidsfrister, men når det kommer til kvinner vet de alle sammen hva som står på spill. Så de ble ferdige i tide, ler Joey.

Les mer om Bangkok Tree House på deres egen nettside!

grønn_ferie_thailand-2

Visste du?

I følge Journal of Sustainable Tourism 2016 skyldes fem prosent av verdens Co2-utslipp turisme. Turismen til Asia er stadig i vekst.

Likte du dette blogginnlegget? Legg gjerne igjen en kommentar, eller del den på Facebook![:]

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no