På roadtrip med luksusbil

leiebil tesla roadtrip 0 kopi

Jeg leide drømmebilen via GoMore og inviterte kjæresten med på tur!

Det blir stadig enklere å bo i Oslo og ikke ha egen bil. Etter at jeg oppdaget GoMore.no har jeg ved to anledninger betalt en symbolsk sum for å sitte på med en privatperson som skulle samme vei, i mitt tilfelle mot Sørlandet. Og det blir garantert flere ganger. Det er miljøvennlig, effektivt og sosialt, i tillegg til lønnsomt for begge parter. Jo flere som får vite om tjenesten og begynner å bruke den, desto bedre vil den fungere.

Så da GoMore spurte om jeg også ville teste leiebil-tjenesten deres og skrive om erfaringen, stilte jeg gladelig opp. Jeg sto som alltid fritt til å skrive min ærlige mening, og publisere de bildene jeg selv ønsket.

Konseptet er enkelt: privatpersoner kan leie ut bilen sin til andre privatpersoner for et par timer eller dager. Etter fire år på markedet i Danmark er GoMore sin plattform godt utviklet og utprøvd, slik at både leietager og utleier kan være trygg på at det formelle, praktiske og sikkerhetsmessige er i orden.

 

Prøv GoMore selv! Lei en bil og få kr 300,- i avslag ved å bruke rabattkoden «reisepluss».  Rabattkoden er gyldig ut 2017. (Pris for et døgn med vanlig bil starter på rundt kr 300-400,- …)

 

Lei luksusbil for en helg!

Det er flott å kunne leie en vanlig bil eller varebil fra noen i nabolaget hvis man skal på handletur, hyttetur med venner eller besøke noen et stykke unna. Men jeg liker spesielt muligheten til å kunne leie en ekstra stilig og spennende bil til spesielle anledninger! Et raskt søk på GoMore.no viser at både sportsbiler, luksusbiler og cabriolet leies ut til overkommelige priser. Helt perfekt for utdrikningslag, firmaer, bursdager, jubileer, bryllup eller bare en ekstra fin helgetur med kjæresten!

Det sistnevnte var planen min da jeg leide en Tesla Model S 85D og inviterte Henrik med på en tur til Sverige. Henrik er over gjennomsnittet interessert i biler og var derfor over gjennomsnittet positiv til forslaget. (Kjærestepoeng til meg!)
Bookingen på nettet gikk kjapt og enkelt. Totalprisen gikk litt opp da jeg la til ekstra forsikring for kjøring i utlandet og ekstra sjåfør, men det ble ikke lagt til noen unødvendige og irriterende gebyrer.

tekst
Endelig helg, endelig roadtrip! Vi valgte en knallrød Tesla til turen.

Personlig service

Eieren av bilen, Stig, var kjapp til å svare på meldinger både før og under leieperioden. I motsetning til med vanlige leiebilfirmaer kunne jeg kommunisere med Stig når som helst, og ikke bare i vanlig kontortid mellom åtte og fire. Etter nylig å ha sittet et kvarter i telefonkø hos Avis, satte jeg pris på å kunne sende en SMS til Stig og avtale hentested i løpet av to minutter. Han ga oss også en god og detaljert innføring i Teslaen da vi hentet bilen.

– Det er veldig mange som vil leie den, både privatpersoner og firmaer. Nylig leide en sør-korean er bilen for tre uker og dro på tur langs kysten på Vestlandet, fortalte han mens han tok bilde av førerkortet mitt med GoMore-appen.

Jeg signerte ved å skrive med fingeren på skjermen, og så var alt det praktiske i boks. Nå var vi klare for veien!

Å kjøre Tesla er litt som å kjøre en datamaskin!
Å kjøre Tesla er litt som å kjøre en datamaskin …
Ingen roadtrip uten piknikkurv! Jeg hadde med quinoasalat (bildet), og marinerte kyllingspyd til lunsj.
Ingen roadtrip uten piknikkurv! Jeg hadde med quinoasalat (bildet), og marinerte kyllingspyd til lunsj.

Bilen kjører av seg selv!

«Wir fahren auf der Autobahn …»
Mens jeg kjørte sørover på E6 i strålende solskinn valgte min bedre halvdel musikk via Spotify på den store skjermen hvor de fleste av bilens funksjoner styres fra, og fant en passende låt fra Kraftwerk.

Så guidet han meg gjennom bilens ulike funksjoner. Jeg justerte «adaptive cruisecontrol» til å holde en fart på 100 km/t med et visst antall meter avstand til bilen foran. I tillegg aktiverte jeg«auto steer» slik at bilen nå styrte både rattet og farten selv. Det var en absurd opplevelse å se rattet svinge uten at fingrene mine berørte det mørke skinnet!

I teorien kunne jeg nå ha lent meg tilbake med hendene i fanget, men teknologien er fortsatt ung og krever at man tross alt er observant og følger godt med. Med jevne mellomrom forlanger også bilen at man griper tak i rattet.

– Skal vi teste automatisk forbikjøring? spurte Henrik.

Jeg signaliserte til bilen at jeg ville kjøre forbi Toyotaen foran ved å sette på blinklyset. Deretter svingte bilen til venstre av seg selv(!), akselererte opp, og svingte inn til høyre igjen da jeg setter på blinklyset. Der justerte den automatisk farten ned til tempoet jeg tidligere hadde lagt inn, 100 km/t.

Jeg, som tidligere aldri har hatt noen som helst interesse for biler, lo høyt og tenkte at dette faktisk var helt rått!

– Hvor mye koster en sånn bil? spurte jeg drømmende.

– Rundt 700.-800.000.

Jeg sank litt tilbake i setet.

– Bra vi kan leie den, da, smilte jeg.

 

Det er absurd å observere autosteer-funksjonen til Tesla ...

Det er absurd å observere autosteer-funksjonen til Tesla …

Test av «insane mode»

Etter et kort opphold ved Solli Supercharger, hvor batteriet ble ladet opp tilstrekkelig i løpet av en halvtimes tid mens vi nøt en ferskpresset juice under knallblå himmel, satt jeg meg i passasjersetet.

Bilen var innstilt på «insane mode» da kjæresten presset inn gasspedalen og vi la oss ut på motorveien igjen. Kroppen ble presset tilbake mot setet mens det kilte i magen, men den brølende motorlyden uteble. Faktisk lagde Teslaen mindre lyd enn støvsugeren min mens vi nærmet oss 110 km/t.
– Det er helt sprøtt hvor udramatisk det hele blir, uten motorlyd og hjulspinn, fastslo Henrik. Bil er vanligvis ikke et samtaletema mellom oss, men nå ble vi faktisk sittende en stund og diskutere de ulike funksjonene.

Bilen og vi fikk ny energi under pausen ved Tesla Superchater på Solli.
Bilen og vi fikk ny energi under pausen ved Tesla Superchater på Solli.

Mer enn en vanlig roadtrip

Solen skinte fortsatt da vi fant en parkeringsplass i Gøteborg og ruslet en tur gjennom parker og handlegater. Ved en tilfeldighet oppdaget vi nydelige Haga, et av Gøteborgs eldste områder med brostein og trehus fra 1800-tallet. Her satt vi oss på en koselig kafé med uteservering, gode drikker og (altfor mange) deilige kaker.

I løpet av roadtripen besøkte vi også det imponerende utendørs kunstgalleriet i Borås, som det snart kommer en egen artikkel om!

Hva? Nei, det er absolutt ikke min monster-cupcake!
Hva? Nei, nei, det er absolutt ikke min monster-cupcake! OG Mozart-kule …

Tilbake til Oslo valgte vi å kjøre en mindre vei gjennom Västergötlands skoger. Vi passerte vakre vann og rasteplasser, gårder og hvite trehus. Jeg sovnet en liten stund, og da jeg våknet satt Henrik ved siden av meg og kjørte rolig bortover landeveien, og han hadde skrudd ned musikken så jeg ikke skulle bli forstyrret. Det er alltid veldig fint å våkne sånn.

Så det som opprinnelig skulle bli en mer eller mindre vanlig roadtrip, ble faktisk mye mer: En ny erfaring, en spennende (og miljøvennlig!) bilopplevelse – og ikke minst fikk vi prøvd noe annerledes og gøy sammen.

Var det noen ulempen ved opplevelsen? Det må være nedturen da jeg skulle reise ut på jobb uken etter, og fikk tildelt en Citroën Cactus som oppdragsgiveren hadde bestilt fra meg. Vanlig leiebil blir liksom ikke helt det samme igjen …

Her er en kort video fra roadtripen!

 

 

 

 

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no