Spa, helse og velvære på Finnskogtoppen

På tide å lade batteriene? I Hedmarks dype skoger, med utsikt mot vannet Røgden, kan dagene fylles med spa, sunn mat, skogsturer, massasje og svømming.

Drøye to timer fra Oslo, rett ved Svenskegrensen, ligger Finnskogtoppen Velværehotell. Hit har gjester kommet siden 1990-tallet for å få en pustepause fra hektiske hverdager, for deretter å komme hjem med ny energi. De aller fleste er godt voksne, men under mitt opphold observerte jeg gjester fra tjueårene og oppover, både venninnepar, kjærester og mange som reiste alene.

Ettersom målet var ro og velvære, hadde jeg verken med speilreflekskamera eller notatblokk. Dette er derfor ikke en komplett artikkel om Finnskogtoppen, men en kort oppsummering av mine erfaringer.

Positive erfaringer fra Finnskogtoppen

1) Flott beliggenhet
… høyt oppe i Finnskogen, med nydelig utsikt over vannet Røgden.

2) Umiddelbare turmuligheter i eventyrlig skog.
Spør du riktig person i resepsjonen, kan du få mange gode tips. (Noen vet mye, andre har ikke fullt så godt oversikt over løypene.) Du får kopi av kart med merkede løyper.
Ta med gode, vanntette tursko, da du mest sannsynlig må krysse noen våtmarker. Hver dag arrangeres fellesturer med guide.

3) Hotellet er i god stand
og antagelig renovert for få år siden. Interiøret er lunt og hjemmekoselig. Store vinduer inviterer dagslys og mye av naturen rundt inn. Generelt en veldig god atmosfære og energi både inne og ute.
Rommet jeg bodde på var koselig, og badet delikat. Utendørs er det plassert stoler og solstenger. Alt virker rent og velholdt.
Gymsalen og behandlingsrommet var de eneste rommene jeg så som ikke har vært pusset opp på en stund.

4) Maten er rett og slett fantastisk.
Tre ganger daglig settes det frem buffeer med blant annet smakfull og variert råkost og salater, ovnsbakt fisk, quinosalat, stekte grønnsaker, deilige dressinger, hummus og mye, mye mer. Det er tilnærmet umulig å ikke forspise seg. “Trøsten” er at maten er sunn og næringsrik. Og den som trodde at sunn mat er ensbetydende med smakløs mat, blir overbevist etter et måltid her. Etter seks dager var jeg fortsatt ikke lei, og fikk inspirasjon til retter og tilbehør jeg vil lage når jeg kommer hjem.

Det kan serveres både elggryte, kylling og svin under oppholdet, men utvalget baserer seg i hovedsak på fisk og grønnsaker.

Det er mulig å kjøpe vin til maten.

Utvalget til hvert måltid er akkurat passe stort og variert. Hadde utvalget vært større, ville sannsynligvis matsvinnet også vært tilsvarende stort.

Jeg opplevde sjeldent at fat eller boller ble stående tomme.

Hele dagen står kanner med deilig te fremme, blant annet med fersk ingefær og sitron, eller eple og kanel. Om ettermiddagen byttes teene ut med milde urtevariarnter.

Ved frokosten står potetvann og eplecidereddikvann klart.

Den flotte utsikten fra spisestsalen over vannet Røgden og den skogkledde åsen i bakgrunnen er også verdt å trekke frem!

Da jeg informerte kjøkkenpersonalet om mat jeg ikke kunne spise, fikk jeg som svar «Det må du passe på selv.» På tross av den noe underlige responsen: Utvalget av allergivennlig mat var stort, og samtlige retter veldig godt merket. Alle de andre ansatte på kjøkkenet som jeg møtte senere under oppholdet, var utrolig blide og imøtekommende.

En dag inneholdt lunsjen i hovedsak varmretter med melk, men det var likevel så mye annet fristende tilbehør at jeg tenkte jeg ville klare meg mer enn fint. Da kom plutselig en av kokkene ut og fortalte at hun hadde tilberedt egen mat til oss som ikke tåler melk, og sekunder etter var hun tilbake med en tallerken med perfekt stekt kyllinglår og grønnsaksmoussaka. På fredager er det dessert, og under mitt opphold ble det servert gulrotkake. Etter middagen ble jeg servert en stor tallerken med gulrotkake uten melk, med oppkuttet, fersk frukt til. En så unik service har jeg sjeldent opplevd.

5) Internett virket (for det meste) bra.

6) Gode behandlinger.
Jeg bestilte to massasjer á 25 minutter, og var fornøyd. Vanlige priser.

7) Spa-avdelingen
… består av et trettigraders svømmebasseng som er stort nok til at du faktisk kan få litt trening ut av å svømme noen runder. I tillegg finner du boblebad, en kulde- og varmekulp samt to ulike badstuer. Akkurat passe stort! De mange vinduene gir fin utsikt mot skogen. Jeg tok ofte en liten svømmetur om kvelden, og fikk med meg solnedgangen som en bonus. Garderoben og selve spa-området virket rent og pent. Koselig med tente lys og behagelig bakgrunnsmusikk.

8) Uformelt og hyggelig.
Noen velger å kle seg pent, men du kan gjerne gå usminket rundt i badekåpe eller behagelige treningsklær hele dagen. Hyggelige gjester, rolig stemning og veldig lett å komme i prat med andre.

9) Yogakurs.
Jeg deltok på et yogaseminar som ble arrangert akkurat denne helgen, og var veldig fornøyd med instruktørene og opplegget generelt. Finnskogtoppen tilbyr iblant rolige aktiviteter som yin yoga, mediyoga, qi gong og chi-ball, men dette varierer fra uke til uke.

Negative erfaringer fra Finnskogtoppen

1) Kollektivtransport vs. bil
Ikke lett å ankomme med kollektivtransport. Noe dyrt å bli kjørt til og fra togstasjonen av hotellet (kr 500,- totalt). Mange velger sannsynligvis derfor å kjøre egen bil.

2) Varierende service i resepsjonen
Mottagelsen var dessverre ikke imponerende. Selv fra helt ordinære kjedehotell er jeg vant til smilende resepsjonister som gir deg følelsen av å være velkommen, ønsket og en viktig gjest for dem. De svarer utfyllende på spørsmål og gir god informasjon. Resepsjonisten som tok meg imot på Finnskogtoppen, fant det tydeligvis ikke bryet verdt å returnere et smil, gi meg informasjon om alt fra målttider til hvor jeg skulle gå for å finne rommet mitt, eller svare spesielt utfyllende på spørsmålene mine – enda jeg var eneste person som sjekket inn akkurat da.
Under mitt seksdagers opphold så jeg nye resepsjonister omtrent hver dag, og mange av disse ytet betydelig bedre service.
Jeg opplevde et par ganger at resepsjonistene ikke kunne svare spørsmålene mine, om alt fra dagens aktiviteter til alternative turløyper fra hotellet. Da var det bare å vente til en ny person dukket opp bak disken, og sannsynligvis kunne vedkommende svare.
Jeg tror Finnskogtoppen kunne vært tjent med å ha færre, mer kunnskapsrike og dedikerte ansatte i resepsjonen.

3) Ikke sjampo og balsam på badet.
Heldigvis hadde jeg med deilige produkter selv – noe som er et must når man er på spa- og velværeferie! Dusjen hadde dispenser med et billigmerke med kombinert dusjsåpe og sjampo. Dispensere er riktignok bedre enn de små engangsflaskene, men jeg har vært på flere hotell hvor disse er fylt med gode, velduftende, økologiske produkter for hud og hår.

4) Bråk om morgenen
Utsikten fra rommet mot parkeringsplassen var ikke akkurat «mind blowing». Men det som irriterte meg, var å bli vekket av ulik varetransport og en firehjuls motorsykkel med høylytt motor som parkerte helt inntil hotellet hver morgen før klokken syv …

Utsikt fra rommet.

5) Fokus på økologisk og lokal mat hadde vært en bonus.
Informasjon om hvilke miljøtiltak hotellet har iverksatt for å redusere sitt klimaavtrykk, hadde også vært interessant for meg (kanskje ikke for alle …).

Alt i alt hadde jeg et nydelig opphold på Finnskogtoppen, og forstår godt gjestene som fortalte at de kommer tilbake og tilbake. Jeg vil absolutt anbefale hotellet til alle jeg kjenner som ønsker seg noen dager med fokus på ro og velvære, og ser ikke bort fra at jeg tar turen tilbake selv en gang!

[:]

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no