Aktiviteter med små barn i Stavanger

På utkikk etter noe hyggelig å gjøre med barna? Her er seks familieaktiviteter vi har testet ut i Stavanger-regionen!

I april hadde vi en kombinert jobb- og ferieuke i Stavanger. Barna var åtte måneder og to og et halvt år, slik at aktiviteter som museum, klatrepark og lange turer utgikk. Det hindret oss ikke i å oppleve mye moro og hyggelig i Stavanger og området rundt!

I stedet for å bo på et lite familierom på hotell uten matlagingsmuligheter og med et knøttlite bad uten stellebord, leide vi en AirBnB-leilighet på Madla like utenfor byen, med gratis parkering og to lekeplasser utenfor døren. Myyye bedre!

Kids & kaffe

Da jeg tilfeldigvis fant ut at det var en småbarnsvennlig kafé på Kilden kjøpesenter, spurte jeg Henrik … nei, ga beskjed til Henrik, om at vi SKULLE dra dit! Steder som dette gjør det mulig å nyte kafébesøk selv etter at man har fått barn. Stedet ble startet av tre mødre som savnet noe lignende da de selv hadde foreldrepermisjon. Kafeen har et egen område dedikert til spedbarn, og et område for litt større barn.

Menyen var fristende, med alt fra grillet surdeigsbrød til hjemmelagd salater med bulgur og paier. Barna hadde selvfølgelig sin egen meny, med blant annet bananlapper og chiagrøt for de største, og storfegryte for gjester fra fire måneder og oppover. Vi dro hit en vanlig onsdag formiddag. Stedet var hyggelig innredet, konseptet genialt, men utover det var kaféopplevelsen helt middels. Maten var grei, men menyen litt for liten til at man får lyst til å komme tilbake og spise flere ganger. Det var et godt utvalg av leker, og storesøster var i full gang under hele oppholdet.

Lillebror satt ved bordet vårt i en gåstol med masse knapper og underholdende dingser. Det var deilig å kunne spise ute uten å bekymre oss for at barna forstyrret andre gjester – her var det lov å løpe rundt og hvine litt nå og da. Kanskje er jeg fortsatt litt preget av korona, men det knyter seg fortsatt litt i meg når jeg ser storesøster leke med massevis av leker som kanskje ikke har vært vasket på uker eller måneder … Noen av lekene var ødelagte, og de fleste som gikk på batterier virket ikke. Det får meg til å lure på hvordan lekene blir tatt vare på … Uansett virket barna veldig fornøyde, og det er virkelig supert at det finnes stedet som tar småbarnsfamilier på alvor. Så alt i alt er dette et sted jeg vil tipse andre i samme situasjon om!

PS Skal du til Oslo, kan jeg anbefale Barselsalongen, som er et lignende konsept!

Chiagrøt til storesøster, og en elektrisk bok som trengte nye batterier.
Her får du GOD te fra Harney & Sons! Jeg heier på alle kafeer som tilbyr ordentlig te!
Alle lekene ble testet av storesøster!

Dyrsnes natursenter

Natursenteret i skogkanten ved Stokkavannet er åpent for alle. Man må parkere et stykke unna, i Anne Grimdalsensvei 1 A, og gå opp til senteret. Storesøster elsket den fine lekeplassen, som i hovedsak var lagd av trestammer. Her var det mye gøy å klatre, hoppe og balansere på! Røret som fungerte som sklie var også skikkelig stas. Ikke minst så vi ekorn i trærne rundt oss … Etterpå hilste vi på en miniponni som beitet på jordet ved siden av, og gikk tur langs vannet tilbake til bilen (måtte stoppe litt for å kaste steiner og pinner i vannet). På nettsiden står det at man kan leie kano, gapahuk og griller her, men det gjorde ikke vi denne gangen.

Sklien i Dyrsnes naturpark var kjempepopulær!

Piknik på stranden

Strendene rundt Stavanger er fantastiske. Av praktiske grunner dro vi til lille  Møllebukta, hvor det imponerende  monumentet Sverd i fjell befinner seg.  Skulptøren Fritz Røed står bak, og de rundt ni meter høye skulpturene ble avduket i 1983. Sverdene skal minne om slaget i Hafrsfjord i 872, da Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike.

Vi kjøpte god middag i ferskvaredisken hos Coop Mega, og pakket med kald drikke og et pledd. Så spiste vi middag på stranden like bortenfor skulpturene, lekte med ball, og kastet steiner og skjell i vannet. Full fest for toåringen, mens babyen sov i vognen. I skråningen bortenfor beitet sauer, som vi også fikk hilst på. I likhet med mange andre strender står det også en kiosk her, men den hadde ikke åpnet for sesongen da vi var innom. Parkering er gratis.

PS Ann-Mari fra Visit Jæren anbefalte Ølbergstranden, så det er definitivt neste strand vi skal teste ut når vi har bedre tid!

Ajaxsparken

En uvanlig fin og litt annerledes lekeplass som ligger midt i Stavanger sentrum, men som likevel er noe vanskelig å finne. Den skjermede beliggenheten er sannsynligvis et bevisst valg, uansett  er det bare å  skrive inn “Sangesands gate” på Google Maps, så snubler du over den! Området er lunt og solrikt, med benker hvor foreldre kan nyte medbrakt drikke fra en av byens mange kafeer. Her koste storesøster seg med sklie, dyrefigurer, hengekøye og mye rart å klatre på og bevege seg mellom. Lekeplassen ligger i et skrått terreng, som er utfordrende i seg selv. Anbefales!

Geoparken

Jeg hadde ikke tenkt å dra til Geoparken, som ligger rett utenfor Norsk Oljemuseum i Stavanger sentrum, men plutselig var vi der likevel … Det skyldes nok at vi som vanlig parkerte i parkeringshuset på Jorenholmen, som ligger rett ved siden av … Ideen med å skape en lekeplass av gamle elementer fra oljeindustrien er kreativ og morsom, men området er dessverre forholdsvis slitt og nedtagget. Jeg lar meg lett begeistre av graffiti, men tagging ser bare stusslig og trist ut. Uansett hadde storesøster det gøy, hun hoppet begeistret på trampolinen som var nedfelt i asfalten, klatret på de oransje ballongene (jeg er usikker på det korrekte begrepet … ) og krøp gjennom rør. Og så lenge de små er fornøyd, så må mamma bare prøve å ikke irritere seg over talentløs tagging 😉

Gausel fritidsgård

Denne ble vi tipset om av Ann-Mari fra Visit Jæren. Besøksgården med dyr er åpen døgnet rundt, men kun bemannet på dagtid. Vi hilste på alpakkaer, sauer, geiter, høner og en påfugl. I tillegg fikk begge barna sitte på en Gråtass-traktor. På gårdstunet er det også en lekeplass, som fort ble populær! Området har mange fine stier, en grillhytte man kan få låne, og en varmestue, men denne var låst da vi var der. Det hele er gratis!

Et par alpakkaer og sauer var midt i lunsjen da vi stakk innom Det var ikke mulig å gå inn til dyrene, men man kunne gjerne klappe dem ved å stikke hånden gjennom gjerdet.

Jeg er tekstforfatter og journalist, og driver bloggen Reisepluss.no